Noorwegen 2016

Nog 3 dagen en dan rijden we in Kiel de ferry op om naar Oslo te varen. Twee weken kamperen in Noorwegen, in voorgaande jaren gingen we in juni/juli en nu dus voor het eerst in september. We zijn dan ook erg benieuwd; waarschijnlijk is het al iets koeler en ’s nacht wordt het weer donker, de eerste herfstkleuren zullen we zien en het eerste Noorderlicht is alweer gesignaleerd dus wie weet.
Verder verwachten we vooral dat het erg rustig zal zijn omdat het vakantieseizoen in Noorwegen al afgelopen is.
Tja, en dan de reisplanning.. ieder jaar maken we een planning maar uiteindelijk wijken wij daar altijd ook weer snel vanaf omdat er onderweg zoveel moois te zien.
Maar goed voor wat het waard is, dit is de planning voor dit jaar; een mooi rondje wat we vanwege de weersvoorpelling waarschijnlijk tegen de klok in doen:

20160825-noorwegen

Petromax Atago

Graag hadden we nog een Petromax Atago willen aanschaffen om op onze vakantie mee te nemen maar zij bleken overal uitverkocht te zijn en de verwachte leverdatum van Petromax zou de tweede helft van augustus zijn.
En dat zou toch wel heel erg krap worden voor ons vertrek omdat we hem ook nog uit wilde proberen; we hadden ons er dus al bij neergelegd dat het niet meer voor deze vakantie zou lukken. Maar tegen de verwachting in heb ik er toch nog een kunnen vinden.

De Atago is samen met een Dutch Oven een grill, oven en vuurschaal ineen en is compact in te klappen. Samen met de Coleman 2-pits benzinebrander hebben we dan een complete kookset en vuurschaal die veel minder ruimte en gewicht in neemt dan wanneer je alles apart hebt. Dus erg handig wanneer we op reis zijn en iedere 2-3 dagen de Tipi op een andere plek neerzetten.

Vandaag hebben we hem voor het eerst uitgeprobeerd en eerst gebruikt met de Dutch Oven en dat was wel even wennen, normaal gebruiken we de DO op een vuurschaal maar de Atago is veel heter dan de vuurschaal dus het aantal te gebruiken briketten moet veel minder zijn. De juiste dosering moet nog even uitgeprobeerd worden πŸ˜‰
Het gebruik als barbecue ging perfect, de gegrilde satΓ© smaakte uitstekend en tenslotte hebben we er nog een mooi vuurtje in gestookt.
Best wel onder de indruk van de Atago, hij is gemakkelijk in gebruik, een stuk handzamer dan een vuurschaal en is goed heet te stoken. Verder vind ik hem gewoon heel mooi maar ben benieuwd of hij ook zo blijft na flink ingefikt te zijn.

20160806-atago-002 20160806-atago-001

Luifel opzetten

Eindelijk even tijd gehad om de Tipi op te zetten met de pas aangeschafte Moosecamp-luifel. Het luifel-pakketje is mooi handzaam en de luifel is gemaakt van erg stevig doek. Het was een leuke verrassing dat er scheerlijnen en pennen bij zaten; ik was in de veronderstelling dat ik die er nog zelf aan moest zetten zoals gebruikelijk is wanneer je een tarp koopt.
Zoals verwacht is hij gemakkelijk te bevestigen aan de Tipi. En met verstelbare stokken is hij op verschillende manieren en hoogtes op te zetten.
We zijn er heel tevreden mee en verwachten er veel plezier van te hebben. πŸ™‚

20160731-luifel-001

Luifel voor de Tipi

Onderweg naar Nijmegen, waar ik Sheila heengebracht heb waar ze de 4-daagse gaat lopen, snel nog even langs Bart en Susan, die vandaag hun Tipitentenshow op Quadenoord hielden, om nog even de luifel voor de Tipi te bekijken. Ik had al hele goede berichten over de luifel gehoord maar wilde hem toch nog even zien.
Ziet er goed uit, en precies wat we voor ogen hebben. Een mooie afsluiting voor de deur zodat die open kan blijven wanneer het regent, makkelijk te bevestigen en snel weer te verwijderen mocht het plotseling hard gaan waaien.
Ik heb hem dan ook gelijk gereserveerd bij Bart. Vrijdag, wanneer ik Sheila weer ophaal, rijd ik eerst even langs Ede om de luifel op te halen. Mooi geregeld!

20160717-tipiluifel-001

Aluminium Zarges Kist

Vandaag nog een oude maar degelijke aluminium Zarges kist van de ‘Bundeswehr’ op de kop getikt. Het binnenwerk heb ik er uitgesloopt en nu opnieuw indelen zodat het gietijzer en de buitenkookspullen erin opgeborgen en vervoerd kunnen worden. Ik hoop wel dat we hem samen in de auto kunnen tillen wanneer hij gevuld is πŸ˜‰

20160716-zarges-001

Vakantieplannen

Het heeft even geduurd maar nu de vakantie steeds dichterbij komt moesten we toch wel langzamerhand een besluit maken waar we heen zouden gaan. Na een aantal jaren in Noorwegen en Zweden te zijn geweest wilden we dit jaar toch wel weer eens ergens anders heen. Maar ja, waarheen? Naar Oostenrijk of Duitsland, of toch maar gewoon eens in Nederland blijven?
Vanavond hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt en de ferry van Kiel naar Oslo geboekt. We gaan eind augustus gewoon weer lekker naar Noorwegen!

20160711-noorwegen-001

Brood bakken in de Dutch Oven

Alvast weer oefenen voor de vakantie om brood in de Dutch Oven te bakken. Altijd handig om een beetje zelfvoorzienend te zijn wanneer het dichtsbijzijnde supermarktje bijna 2 uur rijden met de auto is πŸ˜‰

Rondje Achterhoek – 6 – Zelhem – Laren

Route:

Van Zelhem naar Laren. De laatste etappe via Vorden en Almen terug naar ons startpunt in Laren waar we verleden week de auto hebben laten staan. Ook dit was weer een mooie afwisselende route. Sheila kreeg zo’n 3km voor het eindpunt gelukkig nog een lekke band want tja, een fietsvakantie zonder lekke band is natuurlijk geen echte fietsvakantie!
Nou dat was het rondje Achterhoek voor ons, nog een nachtje op de camping en morgen weer de auto inpakken en de fietsen op de drager.

Rondje Achterhoek – 5 – Wehl – Zelhem

Route:

Van Wehl naar Zelhem. Na een rustdag zijn we vanmorgen weer op pad gegaan. Via een mooie afwisselende route door weiland en bos, zijn we via Doesburg en Zelhem bij de kampeerplek gekomen met mooie plekjes in het bos.

(Klik op de Thumbnail om een grotere foto te zien)

We staan midden in het bos maar gelukkig hebben we wel de luxe van een douche… En zo zie je het niet vaak meer. Een echte nostalgisch Natuurkampeerterrein-waardige douche; gewoon een hoekje in de paardenstal. Mooi!

20160630-5achterhoek-006

Rondje Achterhoek – 4 – Halle – Wehl

Route:

Van Halle naar Wehl. Eindelijk de hele dag de zon gezien! Vandaag aangekomen op een mooi plekje bij ’t Jagershuis en daar blijven we 2 nachten. Morgen een rustdag, het is tenslotte vakantie!